Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

WORKS and PROJECTS

Spurensicherung
Hajo Hoffmann
Mensen en dingen laten sporen na die na verloop van tijd verdwijnen.Zolang er concrete sporen zichtbaar zijn is een mens niet verdwenen, ook al leeft hij of zij niet meer. Wie nog verder leeft in de gedachten van anderen is weliswaar niet zichtbaar maar nog wel aanwezig. Zichtbare en tastbare sporen kunnen duidelijk en afleesbaar zijn. Maar na verloop van tijd verliezen zij hun eenduidige betekenis en worden herinterpretabel.
Het meest bekende sporenonderzoek wordt gedaan door politie en recherche.
Archeologen en historici hanteren andere methoden, het onderzoek dient een ander doel.
Wat betekent “Spurensicherung” in het werk van Hajo Hoffmann?
Al in de zeventiger jaren legde Hajo Hoffmann letterlijk zijn eigen sporen vast tijdens wandelingen door de Provence in Frankrijk tijdens conceptuele landart acties. Met aluminiumfolie werden de sporen gemarkeerd, wat overbleef zijn de foto’s. De wandelingen werden gevolgd door markeringen van plaatsen waar gevonden afval werd verzameld, tot sculpturen samengevoegd en ter plaatste achter gelaten in de natuur. Jaar na jaar heeft Hajo Hoffmann de afvalsculpturen gefotografeerd tot zij waren vergaan.
De ‘Spurensicherung” is verandert van het vastleggen van de eigen voetsporen naar de richting van de sporen van het eigen verleden: een zoektocht naar plaatsen die een doorslaggevende betekenis hebben gespeeld in de familiegeschiedenis. Deze zoektocht heeft de vorm gekregen van een documentair project onder de titel: “Wat doet oorlog met een kind?”, verwijzend naar de invloed van de beide Wereldoorlogen op de levens van de kinderen en vrouwen als gevolg van het oorlogsgeweld.
De sporen uit het verleden zijn niet altijd rechtsreeks te herleiden uit de beschikbare materiële gegevens. Introspectie, zoeken naar voorwerpen uit het leven van alledag, het combineren van oraal overgedragen informatie, oude brieven, foto’s uit archieven van familie of van derden maken deel uit van de zoektocht naar sporen.
Alles bijeen lijkt de werkwijze van de kunstenaar Hajo Hoffmann op die van de archeoloog of de ethnoloog. Hij houdt zich bezig met het uiterlijk waarneembare maar ook met de betekenis van wat zich onder de oppervlakte van het waarneembare bevindt, fictieve betekenissen en interpretaties. Of juist niet?
error: Content is protected !!